"הקרב על תקציב הביטחון מעלה הילוך: שר הביטחון והרמטכ"ל הודיעו על דחיית תרגיל העורף השנתי שאמור להיערך בחודש הבא", דיווח אתמול (11.5.14) לקוראי "ידיעות אחרונות" הכתב הצבאי של העיתון, יוסי יהושוע. מהידיעה, שהוקדשה להתפתחות האחרונה במאבק שמנהלים ראשי מערכת הביטחון למען הגדלת תקציביהם, ניתן להבין כי המחסור בכסף מאיים על קיומו של התרגיל הגדול ("נקודת מפנה 8"), שאמור היה לאמן את גופי החירום והציבור הרחב בהתמודדות עם מצבי מלחמה.

"זה לא משחק, ואנחנו לא מהלכים אימים, זו פשוט המציאות. אזלו המשאבים למערכת הביטחון ולצה"ל, ואנחנו עוצרים את הפעילות"

"זה לא משחק, ואנחנו לא מהלכים אימים, זו פשוט המציאות. אזלו המשאבים למערכת הביטחון ולצה"ל, ואנחנו עוצרים את הפעילות", מצוטטים בידיעה "גורמי ביטחון" אנונימיים, ולמעשה – הודעה לעיתונות שהפיץ שר הביטחון משה יעלון.

עבור אלה מבין הקוראים שהדיווח אולי נשמע להם מוכר, צורפה לידיעה התזכורת הבאה: "אין זו הפעם הראשונה שבה מערכת הביטחון משתמשת בתרגיל העורף השנתי כאמצעי לחץ במסגרת הדיונים על תקציב הביטחון. איום דומה נשמע גם לפני שנתיים, אך בסופו של דבר נערך התרגיל המתוכנן". "אמצעי לחץ"? "איום"? בזמן אמת ארז העיתון באופן אחר לגמרי את הסחריר התורן במאבק על תקציב הביטחון.

הכתב הצבאי יהושוע, החתום על הידיעה העכשווית יחד עם הכתב הכלכלי גד ליאור, אינו מציין כי ההפחדה העונתית שעליה דיווח לפני כשנתיים הוגשה אז כעובדה מוגמרת וממוסמכת, שלוותה במקבילה הטבלואידית של תופים וחצוצרות.

שער "ידיעות אחרונות", 17.2.12

שער "ידיעות אחרונות", 17.2.12

הכותרת הראשית של גליון שישי של "ידיעות אחרונות" מה-17.2.12 היתה חד-משמעית: "תרגיל העורף יבוטל", הודיעו יהושוע ועורכיו לקוראיהם. עורך עמוד השער חיזק את הדברים באמצעות סטמפה מלבנית גדולה וצהובה שהוצמדה לכותרת הראשית וסיפקה את ההקשר: "בגלל הקיצוצים". ביטול התרגיל השנתי, נכתב אז על השער, נחשף הודות ל"מסמך פנימי" של הצבא. תגובת דובר צה"ל, שלפיה "טרם התקבלה החלטה בנושא", לא מנעה מהתרחיש הפוטנציאלי להתפרסם כעובדה במיקום המרכזי ביותר שיש ל"ידיעות אחרונות" להציע. חודשים אחדים לאחר מכן התקיים התרגיל כסדרו.

השנה, ייתכן, היה ב"ידיעות אחרונות" מי שזכר את התקרית ההיא ודאג לכלול בידיעה את האזכור לאיום שהתבדה מלפני שנתיים, ולהדגיש את עמדת משרד האוצר. עורך עמוד השער, מצדו, ויתר על מתן הפניה כלשהי לסיפור. אלא שנראה כי הספקנות הספיקה ליממה אחת בלבד: מי שלקח לידיו את גליון "ידיעות אחרונות" מהבוקר יכול היה להבחין בכותרת בולטת במעלה השער: "צה"ל: נדומם מנועים". לידיעה בנושא צורף תצלום של טנק.