מי ששורה עם סף-המוות

בחלקו העליון של שער "הארץ" מתפרסם תצלום גדול (AFP) שבו נראית אשה יושבת ובוכה. "יותר מ-2,100 הרוגים במפולת בוץ באפגניסטן", נכתב מתחת לתצלום, שמפנה לידיעה בעמ' 9.

בשער "ישראל היום" לא מוזכרים אלפי ההרוגים באפגניסטן, אולם מדווח עליהם במדור חדשות החוץ של העיתון. ב"ידיעות אחרונות" כלל לא מדווח על האסון באפגניסטן, לא בשער ולא בפנים העיתון. כמעט כל השער מוקדש הבוקר לאלפי ישראלים שמתו במערכות ישראל. "הכאב שלא נגמר" היא הכותרת הראשית. בתצלום המרכזי (שאול גולן) נראית אשה בוכה על קבר חייל. המידע היחיד שאינו קשור לחללי צה"ל והצליח להשתחל לשער "ידיעות אחרונות", אל רצועה צרה בתחתית העמוד, נוגע לרכילות רפואית: "פואד יעבור השתלת כליה. פירון עבר ניתוח קיצור קיבה".

כל התוכן המערכתי בארבע הכפולות הראשונות של "ידיעות אחרונות" עוסק בחללי צה"ל: חיילים חיים כותבים לחיילים שנפלו בקרב; הרב של צפת מתנגד לשירת נשים בטקס לזכר הנופלים בעיר; ועל משקל ניצול השואה שאימץ אריאל שרון – שיר שכתב האלוף (במיל') יואב גלנט לזכר חבריו בשייטת.

מוסף "24 שעות" מחזיק הבוקר 24 עמודים. כל התוכן המערכתי בו מוקדש ליום הזיכרון לחללי מערכות ישראל. מכתבים, מסרונים, סטטוסים וציורים מאת חיילים ואזרחים, שבהמשך חייהם נפלו בקרב או נרצחו בפעולת איבה.

גם שער "ישראל היום" מוקדש ברובו ליום הזיכרון. לצד הכותרת הראשית "נזכור את כולם" מתפרסם תצלום של אשה מתאבלת על קבר חייל. בתצלום אחר בשער נראים ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה לצד קברו של יוני נתניהו ז"ל, כמו בשנה שעברה.

בכפולה הפותחת כותב דן מרגלית כי "המרכיב הנוקשה של מי שאינו מוותר לעצמו; מי שאינו מקבל את הדין ושאינו רוטן ובוכה; מי שמסרב להכיר בנכותו ובמוגבלותו; מי ששורה עם סף-המוות ואינו חדל להתגרות בו ולעסוק בו", הוא "הערך המוסף שמאפשר למדינת היהודים לסיים את מניין 66 שנות עצמאותה ביגון ובגאון".

באין מגזין יומי ל"ישראל היום", מוקדשות חמש כפולות עמודים בהמשך הקונטרס היחיד של העיתון לכתבות מיוחדות לרגל יום הזיכרון: חיבור בין נשים אבלות; מיזם לאיתור פרטים על חיי הנופלים; שוטר המזדהה עם סבו שלחם בארגון השומר; חייל שהולך בעקבות דודו החייל שנפל, שעל שמו הוא קרוי, וכדומה.

טקסט חריג במיזם הזיכרון של "ישראל היום" נכתב על-ידי הפוליטיקאי דני דנון ("הכותב הוא סגן שר הביטחון ויתום צה"ל"). דנון מקדיש את רשימתו לנופלים מקרב משפחתו ולכל המשפחות השכולות:

כמדי שנה ביום הזיכרון נתייחד, כלל עם ישראל, נעמוד זקופי קומה ובגרון חנוק נזכור את יקירינו חללי מערכות ישראל. שירי יום הזיכרון הפכו לנכס צאן ברזל של מורשתנו ויושמעו בטקסים ומעל גלי האתר [...] ביום הזיכרון עומדים כולנו כאיש אחד כגלעד זקוף לזכר החללים, נושאים את שמותיהם בפינו ונחושים מתמיד להמשיך להגן על המולדת היקרה שלמענה הם הקריבו את חייהם. היום, כולנו נקראים על שם חללי מערכות ישראל. היום, כולנו משפחה שכולה אחת גדולה".

עיון בעיתונים אחרים מלמד כי בניגוד לדברי דנון, לא כולם הם משפחה שכולה אחת גדולה.

כך המצב בעיתונים הפונים לציבור היהודי-חרדי, שברובו הגדול אינו מתגייס לצבא. ב"המבשר", לדוגמה, לא נכתבת מלה על יום הזיכרון. בשער האחורי של "הפלס" מתפרסמת ידיעה מאת א' צוקר על בני משפחתו של חייל הרוג שגילו כי קבר בנם היה ריק.

בשער "המודיע", לעומת זאת, מופיעה ידיעה קצרה על מספר חללי מערכות ישראל. גם מאמר המערכת של העיתון מוקדש ליום הזיכרון, אולם לפן מאוד ספציפי שלו, וזאת תחת הכותרת: "לא ליפול לידיה של תקשורת עוינת".

"יהודים יראים ושלמים החרדים לדבר ד', אל להם להלך ברחובה של עיר בשעת צפירת-הדומייה", נכתב במאמר, שכן "כלי התקשורת עשו להם נוהג קבוע בשנים האחרונות, להגיע בשעת צפירת הדומייה לריכוזים חרדיים, ולאתר ולצלם בעלי חזות חרדית שממשיכים בהילוכם בשעת הצפירה". לפי המאמר, "אותם צלמים ועיתונאים אינם רוצים שחרדים יכבדו את הצפירה; אין להם שום עניין אמיתי בכבוד-המת. להפך, הם שמחים מאוד על כל יהודי חרדי שמתהלך בעת צפירה. זה בדיוק לחם-חוקם, עם התמונות הללו הם ימלאו את מכסת ההסתה היומית ויביאו לידי הסתה וחילול השם.

"[...] ולכן, מי שמבקשים להקפיד על הרחקה אפילו מסרך של חיקוי מנהג הגויים – יכבדו ויישארו בשעת הצפירה בבתיהם, בתוך ד' אמות שאין בהם לא צלם ולא עיתונאים עוינים. מי שמצויים בעת הצפירה מחוץ לבית, ברחובה של עיר, שלא ימשיכו ללכת!".

חרדים הולכים במהלך צפירה לזכר חללי צה"ל, 15.4.13 (צילום: יונתן זינדל)

חרדים הולכים במהלך צפירה לזכר חללי צה"ל, 15.4.13 (צילום: יונתן זינדל)

העיתון החילוני-ליברלי, "הארץ", מציין באופן שונה בתכלית את יום הזיכרון לחללי צה"ל. בשער "הארץ" נפתחת כתבה מאת ירדן סקופ על יום הזיכרון בגני הילדים. "אחת התופעות שהולכות ומתרחבות בגני הילדים סביב יום הזיכרון והעצמאות היא ביקורי חיילים קרביים, כיוזמות מקומיות של גננות או של רשויות מקומיות", כותבת סקופ. גננת מאזור המרכז המכונה א' אמרה לה: "הם מגיעים לגן עם מדים, מסבירים לילדים מה הם עושים, מה זה אומר להיות לוחם, ומלמדים אותם איך מצדיעים. [...] נכון, חבל שהתמימות שלהם נהרסת, אבל זו המדינה שאנחנו חיים בה".

ידיעה נוספת בכפולה הפותחת של העיתון מוקדשת למאמציהן של משפחות שכולות להנציח את הנופלים. אמיר אורן תורם אף הוא רשימה לרגל יום הזיכרון. אורן כותב על מחקר צבאי שעסק במלחמת לבנון (הראשונה) ונחשף רק לאחרונה. כבר בפסקה הפותחת משבץ הכותב את התיבה "שקרחון" ומסביר שהכוונה היא ל"קרחון של שקרים".

במדור הדעות של העיתון כותבים נמרוד אלוני והילה צבן על הנכבה. במוסף "גלריה" כותב משה גלעד על מוזיאון הרעות, שנחנך לאחרונה סמוך לקריית-שמונה ומוקדש כולו לקרב אחד שנערך כחודש לפני הכרזת העצמאות, והסתיים בתבוסה.

אחד חומוס, שניים מסבחה

"סרטון: הפלסטיני החזיק מחרוזת בידו", קוראת אחת הכותרות שבשער "הארץ" הבוקר. בעמ' 6 מדווחת גילי כהן כי סרטון שפורסם בסוף-השבוע, ומתעד את תקרית "דוד הנחלאווי" מזווית שונה, "מעלה סימני שאלה לגבי החפץ אותו החזיק אחד הצעירים, סדאם אבו-סנינה". לפי כהן, בחקירתו טען אבו-סנינה כי לא החזיק אגרופן בידו אלא מסבחה, מחרוזת תפילה מוסלמית. "מהסרטון החדש נראה כי אכן מדובר במחרוזת", מדווחת כהן, בלשון מסויגת יותר מזו שבה מנוסחת הכותרת שבשער העיתון.

גם בשולי ידיעה בתחתית עמ' 17 של "ישראל היום" מוזכר כי לטענת הארגון שוברים-שתיקה, סרטון חדש מוכיח שמול דוד אדמוב, הוא "דוד הנחלאווי", עמד פלסטיני עם שרשרת חרוזים, ולא אגרופן. "יש להדגיש כי מהתמונות לא ברור לחלוטין באיזה חפץ מדובר", נכתב בידיעה.

ביום חמישי האחרון, אגב, לא נכתב ב"הארץ" או ב"ישראל היום" כי הפלסטיני החזיק אגרופן. ב"ידיעות אחרונות", לעומת זאת, הוקדשה באותו יום ידיעה נפרדת, מאת ראובן וייס, לטענה כי אחד הפלסטינים שהתעמת עם אדמוב החזיק בידו אגרופן. בתצלום נלווה נראה החפץ שבידו של הפלסטיני ונכתב במפורש כי "בסרטון המתעד את התקרית בחברון ניתן לראות את אחד הצעירים הפלסטינים שהתגרו בחייל הנח"ל אוחז בידו אגרופן".

מהידיעה המרכזית של אותו גיליון, מאת עקיבא נוביק וראובן וייס, עלה מקור המידע: "בדובר צה"ל הוסיפו שעל-פי בדיקה ראשונית, אדמוב דווקא פעל כשורה בתקרית המצולמת, כיוון שאחד הפלסטינים שבדק שלף לעברו אגרופן". גם באתר ynet דווח כי "גורמים בצבא גם הזכירו כי התמונות שצילמו הפלסטינים מהתקרית מראות בבירור כי אחד הפלסטינים החזיק בידו אגרופן ליד החייל".

על פניו, נראה כי במערכת "ידיעות אחרונות" קיבלו בלא פקפוק את המידע על האגרופן, שהועבר להם מהצבא, ואף הבליטו מידע זה בידיעה נפרדת. נזכיר כי סגנית עורך "ידיעות אחרונות", הדס להב, הבהירה בעבר כי "נקודת המוצא של העיתון היא ההנחה כי המדינה או כל גוף רשמי אחר אומרים אמת, אלא אם יוכח אחרת".

הבוקר, מכל מקום, דווקא ב"ידיעות אחרונות" אין כל אזכור לסרטון החדש ולטענה כי הפלסטיני כלל לא החזיק בידו אגרופן אלא שרשרת חרוזים. לא בכותרת בשער העיתון ולא בשולי ידיעה בעמודי הפנים.

בשולי החדשות

איתן אבריאל פונה מעל דפי "דה-מרקר" לשר האוצר יאיר לפיד וקורא לו לפרסם מידע על הכנסות המאיון העליון, וזאת על רקע מחקרו הכלכלי של תומס פיקטי. "החשיפה לנתונים הללו היא זכות דמוקרטית של הציבור הישראלי, וממילא לא ניתן לקיים דיון רציני על אי-שוויון ועל מדיניות מסים בלי שהנתונים הללו מונחים לפני כולם", כותב אבריאל, בעקבות פיקטי. "בלעדיהם, כל דיון כזה הוא לא יותר מפלפול אידיאולוגי שבו כל צד מדקלם את האינטרסים שלו". יצוין כי נתונים מסוימים על הכנסות המאיון העליון מתפרסמים דרך קבע בדו"ח מינהל הכנסות המדינה שמפיץ משרד האוצר.

ב"הארץ" מדווח כי 42 בני-אדם נהרגו בסוף-השבוע באודסה שבאוקראינה. "גם אם רוסיה איבדה את שליטתה על קצב ועוצמת האירועים, היא לא ויתרה על המטרה המרכזית שלה: למנוע כל אפשרות של הקמת ממשלה פרו-מערבית קבועה ובעלת לגיטימציה בקייב", כותב אנשיל פפר בטור פרשנות נלווה. ב"ישראל היום" כותב בועז ביסמוט: "הממשלה הזמנית האוקראינית לא מפספסת שום הזדמנות לטעות וממשיכה לפעול על-פי התסריט הרוסי, שבו מתקיימת בסוף גם מלחמת אזרחים".

בשעריהם של "המבשר" ו"המודיע" מדווח כי בלילה שבין חמישי לשישי הושלכו אבנים על אוטובוס שנסע בכביש 443, בדרכו מבני-ברק לירושלים. תינוק שנסע באוטובוס נחתך בפניו משברי זכוכית של חלון שהתנפץ.

ב"ידיעות אחרונות" ממשיכים לעקוב אחר הצעת חוק של שרת המשפטים ציפי לבני להכפיף את קק"ל למבקר המדינה, וזאת על אף שיתופי פעולה מסחריים מתמשכים בין העיתון לארגון.

ענייני תקשורת

המסע הציבורי של "ישראל היום" נגד הצעת החוק שמאיימת על קיומו נמשך הבוקר. "מועצת העיתונות: מתנגדים לניסיון להצר את צעדי 'ישראל היום'", נכתב בשער העיתון. כל עמ' 9 בגליון הבוקר מוקדש ל"חוק בשליחות נוני מוזס".

נתי טוקר מדווח ב"דה-מרקר" כי ממשלת ישראל צפויה לאמץ היום את תוכניתו של שר התקשורת גלעד ארדן לסגירה ופתיחה מחדש של רשות השידור. עוד מדווח טוקר כי השר ישראל כ"ץ, שצפוי להתנגד להצעת ארדן, יתארח היום ברשת ב' של קול-ישראל, במסגרת תוכנית מיוחדת שתעסוק בתחבורה הציבורית.

ב"הארץ" מדווח טוקר כי העיתונאית עמירה הס נבחרה על-ידי ארגון עיתונאים-ללא-גבולות לרשימת 100 גיבורי המידע מרחבי העולם.