בשנה האחרונה חלה עלייה דרמטית במספר העיתונאים העצורים בישראל וברשות הפלסטינית, כך עולה מדו"ח הוועדה להגנת עיתונאים (CPJ), שראה אור הבוקר. הוועדה להגנת עיתונאים היא ארגון עצמאי, ללא מטרות רווח, שבסיסו בארה"ב ופעילותו חובקת עולם. אחת לשנה מדווחת הוועדה על מצב העיתונאים הכלואים ברחבי העולם.

על-פי ממצאי הדו"ח, בישראל וברשות הפלסטינית כלואים שבעה עיתונאים, ארבעה נכלאו על-ידי כוחות ישראל ושלושה על-ידי כוחות חמאס (הדו"ח בודק את מספר העיתונאים הכלואים בכל מדינה נכון ל-1 בדצמבר).

עטיפת הדו"ח

עטיפת הדו"ח

לשם השוואה מציין הדו"ח כי בשנת 2007 היו כלואים בישראל, בשטחי הרשות הפלסטינית ובעזה שני עיתונאים בלבד, שניהם בכלא ישראלי; בשנת 2008 היו כלואים ארבעה עיתונאים, אחד בישראל ושלושה על-ידי חמאס; ובשנתיים שלאחר מכן לא נמצאו עיתונאים כלואים בעת עריכת הדו"ח. בשנה האחרונה, כאמור, קפץ המספר לשבעה עיתונאים. יש לציין כי איראן ניצבת במקום הראשון ברשימת המדינות הכולאות עיתונאים, עם 42 עיתונאים כלואים מסך של 172 עיתונאים הכלואים בעולם כולו.

ואלה שמות ארבעת העיתונאים הכלואים בישראל, על-פי הוועדה: ואליד חרב, מנהל העיתון "פלסטין", המזוהה עם תנועת חמאס, שנעצר על-ידי כוחות צה"ל בביתו שבגדה המערבית ב-8 במאי. בית-דין צבאי אישר להחזיקו במעצר מינהלי. הוא נלקח לכלא נפחא, וטרם הוגש נגדו כתב אישום.

נואף אל-עאמר, מתאם תוכניות עבור הערוץ הלונדוני אל-קודס, נעצר על-ידי כוחות צה"ל בביתו שבגדה המערבית ב-28 ביוני. בית-דין צבאי אישר להחזיקו במעצר מינהלי. ב-26 באוקטובר קיבלה אשתו הודעה כי מעצרו הוארך בארבעה חודשים נוספים. לא ניתן הסבר להארכת המעצר ולא הוגש נגדו כתב אישום. על-פי עדות בנו, בעת מעצרו עבד אל-עאמר על ספר המתאר את היחס הלקוי שפלסטינים מקבלים בבתי-כלא ישראליים.

עאמר אבו-עראפא, כתב סוכנות הידיעות העזתית שיהאב, נעצר על-ידי כוחות צה"ל בביתו שבחברון ב-21 באוגוסט. סוכנות הידיעות ידועה בקו תקיף נגד ישראל והרשות הפלסטינית, ואבו-עראפא סיקר עבורה את הנעשה בחברון והסביבה. בית-דין צבאי שלח אותו לשישה חודשי מעצר מינהלי במתקן הכליאה עופר. משפחתו מסרה כי הרשויות טענו כי הוא בבחינת "סכנה בטחונית", אך טרם הוגש נגדו כתב אישום. קודם למעצרו על-ידי ישראל, במאי 2010, נעצר על-ידי הרשות הפלסטינית ונידון לשלושה חודשי מאסר וקנס בגין עבודתו העיתונאית, ש"נגדה את הנחיות הרשויות".

ריאד אל-שריף, עיתונאי ברדיו מארה, השוכן בחברון, נעצר על-ידי כוחות צה"ל בביתו שבעיר ב-14 בנובמבר 2011. הוא מוחזק במעצר מינהלי. דובר צה"ל מסר כי אל-שריף נחשד במעורבות בפעילות טרור. טרם הוגש נגדו כתב אישום.

נוסף לארבעת העיתונאים הללו מוזכרים בדו"ח שלושה עיתונאים שעצורים על-ידי חמאס: זיאד עוואד, צלם עיתונות עזתי; מחמוד אל-ברבר, עיתונאי ובלוגר עזתי; והאני אל-אגחה, עורך ראשי של סוכנות ידיעות עזתית.

כאמור, הדו"ח מונה רק את העיתונאים הכלואים נכון ל-1 בדצמבר. במהלך שנת 2011 החזיקה ישראל במעצר מינהלי את סאמר עלאווי, כתב בכיר ברשת אל-ג'זירה ומנהל משרדי הרשת באפגניסטן. לאחר 49 יום הורשע על-פי הודאתו בעבירה של קשירת קשר לביצוע שירות עבור התאחדות בלתי מותרת, ושוחרר.