לא רק נבחרת ישראל תיעדר מהמונדיאל בברזיל בקיץ הקרוב: גם רוב חברי הנבחרת המתוכננת של ערוץ 1 יישארו כנראה בבית. זאת, בעקבות החלטה של ועדת הכספים של מליאת רשות השידור ביום ראשון בערב (23.3.14) לבצע קיצוץ דרמטי של שני שלישים מעלויות המשלחת. תקציב הרשות לשידורי המונדיאל מוערך בכחמישה מיליון שקל.

ב"ידיעות אחרונות" פורסם לפני כשבועיים ההרכב הפותח של ערוץ 1 למשחקים, שכלל שלושה צוותים של שדרים ופרשנים: יורם ארבל ודני נוימן, מאיר איינשטיין ואברם גרנט, נדב יעקבי ומוטי איוניר. אלא שהמשבר החמור ברשות, הכולל גירעון צפוי של למעלה מ-100 מיליון שקל, הביא לשורת החלטות קשות שעיקרן צמצום דרסטי של הוצאות כדי שלא לפגוע במשכורות העובדים.

ועדת הכספים קבעה כי אין מניעה שלמונדיאל יסעו עובדים קבועים של הרשות במשרה מלאה. היחיד שעומד בקריטריון הזה הוא הפרשן דני נוימן. הגזירה אמורה לחול גם על יורם ארבל, יקירם של ראשי מחלקת הספורט והנהלת הרשות, שאמור לשדר את המשחקים המרכזיים. בעוד שבנוגע לארבל עשוי הוועד המנהל של הרשות להתפשר, ארבעת האחרים עלולים להיגרע מנבחרת הערוץ למשחקים.

במחלקת הספורט של ערוץ 1 יש כרגע שני שדרים שעומדים בקריטריון: אורי לוי ועמית הורסקי. האחרון עשוי ליהנות מהמצב החדש שנוצר, לאחר שבשנה האחרונה הועלם לחלוטין משידורי המשחקים הישירים. במקרה כזה, השדרים יהיו בברזיל והפרשנים בירושלים.

על-פי המלצת מ"מ מנהל הטלוויזיה, אלי באבא, הוחלט שלא לפגוע בעלויות שתוכננו להפקת שידורי המונדיאל מהאולפנים בארץ, מאחר שמדובר במוקד רייטינג מרכזי של הערוץ.

מנכ"ל הרשות יוני בן-מנחם (צילום: דוד ועקנין)

מנכ"ל הרשות יוני בן-מנחם (צילום: דוד ועקנין)

ההחלטה של ועדת הכספים טעונה אישור של הוועד המנהל בראשותו של יו"ר הרשות אמיר גילת, ולאחר מכן היא תועבר לאשרור משרד האוצר. יצוין כי מישיבת הוועדה שוב נעדר מנכ"ל הרשות יוני בן-מנחם, שממשיך להחרים את דיוני המליאה. עקב כך קיבלה הוועדה החלטה חד-צדדית בגלל מצבה הקשה של הרשות. תגובת הרשות חשפה כיצד הקרע בין המנכ"ל ליו"ר עומד גם ברקע ההתפתחויות האחרונות.

מדוברות רשות השידור, המסוכסכת גם היא עם היו"ר גילת, נמסר כי "הוראתה של ועדת הכספים באה כהרגלה באיחור ולצערנו ללא אחיזה במציאות וללא בירור המצב הנוכחי עם הגורמים המקצועיים ברשות. התחייבויות הרשות נעשות חודשים רבים ובחלקן אף כשנה לפני מועד המשחקים. רשות השידור כבר כירטסה ושילמה עבור בתי-המלון והשהייה, שוריינו עמדות השידור מול ה-EBU וכן יתר האמצעים הטכניים. כמו כן, הגיעה לסיכומים והתחייבה רשות השידור לגורמי חוץ. לפיכך רשות השידור עומדת כבר בהתחייבויותיה ל-EBU".

בתגובה אומרים גורמים במליאה המסרבים להיות מצוטטים בשמותיהם: "לתגובת ההנהלה אין קשר להחלטה של ועדת הכספים. לא היתה שום דרישה לפגוע בהתחייבויות ל-EBU, אלא מדובר אך ורק בחיסכון דרסטי בהוצאות המשלחת מתוך אחריות ציבורית בימים תקציביים קשים אלה של רשות השידור, ובשמירה על חוזקם ומקצועיותם של העובדים הקבועים האיכותיים והמקצועיים. כמו כן הוחלט לא לפגוע באיכות השידורים ובחוויית הצופה משלם האגרה. לשם כך לא צריך להוציא מיליוני שקלים. די בכך שהרשות משלמת מיליונים רבים על זכויות השידור.

"הוועדה היתה שמחה לשמוע את עמדת הגורמים המקצועיים של הנהלת הרשות אילולא היו מחרימים בפעם השישית את ישיבת הוועדה, עקב חששם להגיע ולהתעמת מול נציגי הציבור השומרים על הקופה הציבורית".

בקטנה

ויסברג בחמישי. החובט והמטיף עמיר פלג ציטט בטורו האחרון ב"ידיעות אחרונות" ("פלג בחמישי") דברים שאמר מאמן הכדורסל ארז אדלשטיין. לאהרלה ויסברג מ"ישראל היום" הציטוטים הללו היו מוכרים. הוא זה שיחד עם אסף שלונסקי ריאיין את אדלשטיין לפני כמה חודשים. בטור של פלג לא היה זכר לקרדיט, מן הסתם בגלל מלחמת העולמות בין שני העיתונים. ויסברג לא עבר על כך לסדר היום, וכתב בדף הפייסבוק שלו: "כיף לדעת שב'ידיעות' משננים, מתייקים ומדקלמים בעל-פה כל מלה שנכתבת אצלנו גם אחרי כמעט שנה".

פרסום שלישי. אופירה אסייג, שעטה על כל פרסום ראשון, גם אם הוא סוג ב', אינה בוחלת גם בידיעות ממוחזרות. ב-one פורסם ביום שני שעבר כי המאמן שלומי דורה יצא באישור הבעלים של הפועל חיפה לטיול בר-מצווה עם בנו בלונדון. גם כעבור יומיים חזר והזכיר הכתב דורון בן-דור את העובדה הזו, בלי לעשות ממנה דרמה. ואז הגיעה ביום חמישי מנהלת התוכן של האתר עם כותרת ראשית של גילוי כמו-סנסציוני: "בזמן האימונים – דורה יצא לטיול בר-מצווה באנגליה". אם אסייג אינה בקיאה במה שמתפרסם בממלכה שלה, איפה העורך שיוריד אותה בעדינות מהעץ?

תוכנית בלי צלמים. בטור הקודם נכתב על הבימוי המרושל של "שבת ביציע", שלא הצליח ללכוד בפריים אחד את בוני גינצבורג ומאיר איינשטיין המתקוטטים. מתברר שבאולפן הדסק של הערוץ אין כלל צלמים, אלא מצלמות קבועות המכוונות מראש ומנותבות מהקונטרול. אם קורה משהו חריג בזמן שידור, אין אפשרות ללכוד את הדרמה במדויק. הכל בגלל קיצוץ במשמרות הצלמים. כשהוחלט על כך בזמנו, נמסר מגורמים המעורים בנושא, הצלמים התקוממו מעט, אבל הנושא דעך. אולי זה הזמן המתאים עבור עובדי ערוץ הספורט להתאגד בדומה ליוזמה המוצלחת של עובדי one.

לתגובות: yegerm9@walla.co.il